He's watching me!

He's watching me!

Tuesday 17 June 2014

Dirantai oleh Dosa Silam

Hidup manusia umpama sehelai kain baldu berwarna putih... Kemudian melalui kehidupan ku coretkan lukisan.. Pelbagai warna.. Allah menciptakan manusia mempunyai akal fikiran, untuk membezakan antara hak dan batil.. Tetapi adakalanya manusia ini lupa akan tanggungjawab sebenar kejadian nya di muka bumi ini... Tambahan pula dengan terciptanya syaitan yang sudah berjanji kepada Allah untuk menyesatkan umat Nabi Adam, saking dendamnya terhadap kewujudan insan bergelar Adam oleh ALLAH swt.. Syaitan bersumpah untuk menyesatkan seberapa ramai umat manusia agar di akhirat kelak, mereka tidak 'keseorangan' di neraka.. Allah juga menciptakan nafsu agar 'hidup' di dalam setiap insan yang bergelar manusia.. Apa itu nafsu? Tahukah anda bahawa nafsu itu juga adalah makhluk yang Allah ciptakan untuk menjadikan sebahagian ujian dalam kehidupan manusia..
Nafsu ada banyak jenis, banyak pecahan.. Nafsu amarah, nafsu makan, nafsu berahi dan banyak lagi.. Manusia takkan lepas daripada diuji oleh dugaan ini.. Apa yang membezakan seseorang itu adalah cara individu tersebut mengawal nafsunya agar tidak mudah tertunduk ke kancah kesesatan..

“Orang yang kuat bukan kerana mampu mengalahkan lawan, tetapi orang yang kuat adalah yang mampu menundukan nafsunya di saat ia sedang marah”.
Demikian sabda Rasulullah saw, bukan lantaran mampu menghentam tengkuk lawannya seseorang disebut “manusia kuat, manusia perkasa”, tetapi siapa pun dari lapisan manapun yang mampu menaklukan nafsunya, mampu menjinakkan gelora cita-citanya, itulah manusia kuat, perkasa.
- See more at: http://adminskss.blogspot.com/2011/07/apa-itu-nafsu.html#sthash.JrgrVUX9.dpuf

JIHAD PALING BESAR ADALAH MELAWAN HAWA NAFSU


Ya.. Benar... Berperang dengan diri sendiri adalah lebih sukar berbanding berhadapan dengan lawan.. Kerana balasan di akhirat kelak lebih besar impaknya...

Allah memuliakan martabat kaum Hawa, tetapi keinginan dan dugaan yang ku tempuhi membuatkan diriku meletakkan harga diri ku serendah-rendahnya.. Dan kini, aku dibelenggu dosa-dosa silam.. Ia menghantui dan mengekori ku setiap langkah.. Aku bagaikan takut melihat bayang-bayang ku sendiri..
Tapi Allah Maha Pengasih, Allah telah mempertemukan aku dengan seorang hamba-Nya yang amat mulia bagi ku... Sedang aku tidak mampu melupakan dan memaafkan diriku sendiri, dia hadir memberikan ku sinar harapan bagi menemui keampunan Allah.. Dia sering memanggil ku 'cahaya', tetapi bagi ku, dea merupakan cahaya yang menyinari hidup ku agar aku tidak terus hidup dalam kelamnya masa lampau yang begitu menyesakkan.. Aku bertemunya atas ketentuan Allah.. Dan tak pernah puas ku ucapkan syukur atas limpahan kasihnya yang tidak terbatas buat diriku.. Aku tak harapkan lebih... Hanyalah ketulusan seseorang dalam menyayangi ku.. Alhamdulillah, ku dapat menikmati ketulusan itu dengan rasa syukur yang tidak terhingga.. Syukran, ya Rabb atas kurniaan-Mu atas diriku yang hina ini..

Tetapi, langit tidak selalunya cerah... Akan ada pihak yang hadir sebagai dugaan bagi sesebuah hubungan.. Bukan sekadar hubungan sahaja, begitu jua dengan kehidupan seseorang.. tak selalunya indah..
Allah takkan menganiaya hamba-Nya, Allah takkan datangkan sesebuah ujian melebihi kemampuan hamba-Nya.. Allah menyayangi hamba-Nya... Aku yakin, setiap perkara yang berlaku di atas muka bumi Allah ini bersebab... Kenapa ku diuji dengan ugutan dan ancaman.. Allah itu tak pernah kejam...
Mungkin ini adalah amaran serta petunjuk agar aku sedar akan dosa-dosa dan kekhilafan yang telah ku lakukan dahulu.. ya Allah, semoga Allah melindungi orang-orang yang ku sayangi daripada apa-apa aral dan ancaman... Bantulah diriku untuk memelihara maruah diriku semula daripada anasir yang ingin menghancurkan hidupku.. Aamiinn.. :')

XOXO
172112

No comments:

Post a Comment